Breaking News

21 de febrer 2013

INSPIRACIONS V: REBECA WILD

Rebeca Wild (Alemanya, 1939) va estudiar filologia germànica, pedagogia musical i pedagogia de Montessori a Munic, Nova York i Puerto Rico. Des de 1961, resideix a l’Equador, on el 1977 va fundar, amb el seu marit, el Centre Educatiu Pestalozzi, també conegut com a «Pesta», un centre format per escola bressol, escola i educació permanent, i que es va ampliar per un tipus especial d'economia alternativa. Rebeca i Mauricio Wild viatgen regularment per Europa, impartint conferències i seminaris sobre el seu innovador concepte pedagògic.

El 1977, Mauricio i Rebeca Wild van fundar el centre "Pesta" a Equador, una escola on van posar en marxa el mètode educatiu que ells mateixos van desenvolupar: el no directiu. Es tracta d’un enfocament pedagògic innovador que troba referència en autors com Montessori, Piaget o Maturana, entre d’altres.



Després de l’èxit dels 6 llibres de Rebeca Wild publicats en castellà, Herder Editorial aposta pel català i inicia la traducció de tot el fons de l’autora començant per "Qualitat de vida" i "Llibertats i límits. Amor i respecte".

Qualitat de vida. Educació i respecte per al creixement interior de nens i adolescents. a, com a fruit de la seva experiència, el mètode pedagògic no-directiu.

La primera generació d'infants que es van formar en aquest centre ja és adulta i constitueix un exemple ben clar de l’èxit del projecte. El seu esperit pedagògic es proposa contribuir a un canvi de consciència en el tracte amb els infants, promovent una educació que els permeti desenvolupar-se d'acord amb la seva veritable naturalesa i experimentar el que l’autora anomena “qualitat de vida”.  


Llibertats i límits. Amor i respecte. Rebeca Wild sempre s’ha mostrat partidària de què en l'educació dels infants és fonamental que els nens puguin desenvolupar els seus processos de desenvolupament i que se'ls proposin activitats apropiades per fer-ho en un entorn actiu, lliure i no directiu. En el llibre "Llibertats i límits. Amor i respecte" analitza la relació entre aquesta llibertat i els seus límits. 

Segons l'autora, aquests límits proporcionen als nens una base segura per poder, en el futur, sortir al món i buscar altra mena d'experiències i d'horitzons.

Només en un entorn en què aquests dos conceptes, llibertat i límits, siguin entesos com a complements necessaris i viscuts amb coherència serà possible una convivència harmònica, basada en un veritable amor i en el respecte pels processos vitals de cada persona. Aquesta obra aporta llum sobre aquesta qüestió i constitueix un valuós instrument per a totes aquelles persones que viuen i treballen amb infants.

Tot i ser partidària d'una educació respectuosa amb el nen i els seus ritmes, Wild es mostra critica tant amb l'autoritarisme com amb la tendència d'alguns pares a no establir límits als nens, pensant que això els fa més democràtics i políticament correctes. Els límits són necessaris sense perdre de vista les necessitats emocionals del nen, límits si però també seguretat, llibertat i vincles.


Acabem l'article amb una interessant entrevista que va fer La Vanguardia a Rebeca Wild, en el seu apartat La Contra:


1 comentari:

  1. Hem afegit una entrevista de La Vanguardia a Rebeca Wild a l'apartat La Contra. Al final de l'article.

    ResponElimina

Gràcies per comentar